Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Intristická motivace a prožitek FLOW u žáků základní umělecké školy
Komárek, Tomáš ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Tato rigorózní práce se zabývá problematikou prožívání flow a intrinsické motivace u žáků základní umělecké školy (ZUŠ). Cílem výzkumu bylo zjistit, do jaké míry jsou žáci ZUŠ k hudbě vnitřně motivováni, do jaké míry prožívají při hře na hudební nástroj flow a s kterými psychologickými aspekty tento typ prožívání souvisí. Výzkumný soubor tvořili žáci hudebního oboru ZUŠ Trutnov ve věku 11-18 let (N = 108). Data byla získána pomocí tří dotazníků (Dotazník flow, Dotazník učitel a Dotazník motivace). První dva dotazníky byly vytvořeny pro účely této rigorózní práce, Dotazník motivace byl přeložen z anglické verze dotazníku SIMS (The Situational Motivation Scale). Výzkum prokázal, že žáci ZUŠ se domnívají, že zažívají flow relativně velmi často. U většiny sledovaných proměnných se potvrdila statisticky významná souvislost s flow, výsledky ale ukazují, že se jedná o méně těsné vztahy. Výjimkou byl vztah mezi flow a intrinsickou motivací, kde byla prokázána výraznější souvislost. Neprokázalo se, že by prožitek flow žáků ZUŠ souvisel s hrou v hudebních souborech, s rozsahem domácího cvičení, délkou hry na nástroj nebo pohlavím respondentů. Klíčová slova: flow; intrinsická motivace; hudební psychologie; hudební vzdělávání.
Hudebně didaktický a psychologický odkaz Františka Sedláka
Dolejšová, Petra ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
NÁZEV: Hudebně didaktický a psychologický odkaz Františka Sedláka ANOTACE: Práce je věnována životu a dílu uznávaného pedagoga, hudebního teoretika, sbormistra a muzikanta Františka Sedláka. Práce si klade za cíl přinést informace o Sedlákově životě a zmapovat jeho publikační činnost v celé její šíři. Ve svých článcích, odborných studiích a dalších publikacích se František Sedlák věnuje především hudebnímu vývoji dítěte, hudebním schopnostem a dovednostem, hudební psychologii, problému nezpěvnosti dětí a didaktice hudební výchovy na prvním i druhém stupni základních škol. Zvláštní kapitola je věnována vzpomínkám kolegů na tohoto významného pedagoga a na přiloženém CD najdeme téměř kompletní soubor Sedlákových článků publikovaných v různých odborných časopisech a také několik fotografií z jeho života. KLÍČOVÁ SLOVA: František Sedlák, hudební vývoj dítěte, didaktika hudební výchovy na prvním a druhém stupni ZŠ, hudební psychologie, modernizace hudební výchovy, problém nezpěvnosti dětí, hudební schopnosti a dovednosti.
Terapeutické postupy s akustickým nebo komunikačním základem
Bečvářová, Jana ; Volín, Jan (vedoucí práce) ; Skarnitzl, Radek (oponent)
Cílem této práce bylo podat ucelený pohled na problematiku terapeutických možností zvuku se všemi jejich souvislostmi. Zvuk je zde popisován v rámci vzájemných vztahů několika disciplín. Nejprve je zvuk představen jako akustický a psychoakustický fenomén. Následuje popis sluchového ústrojí z fyziologického hlediska a v neposlední řadě poznatky oboru hudební psychologie (resp. psychologie zvuku). Těžištěm této práce je pak oddíl věnovaný léčebným a nápravným účinkům zvuku - hudební terapii. Na krátké uvedení do historického kontextu navazuje hlavní část s popisem a analýzou současné situace. Sledovány jsou různé podoby zvuku - hluk, hudba a zvuk řeči - ve svém pozitivním i negativním vlivu na psychické a fyzické zdraví člověka. Aktuální výzkum reprezentuje výběr relevantních studií (celkem 9), které jsou podrobeny kritice zejména s ohledem na kredibilitu a rigoróznost metodologického postupu. Tento aspekt je také vyhodnocen jako nezbytně nutný v budoucím zkoumání vlivu působení zvuku na lidskou psychiku a fyzické zdraví.
Intristická motivace a prožitek FLOW u žáků základní umělecké školy
Komárek, Tomáš ; Morávková Krejčová, Lenka (oponent) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Tato rigorózní práce se zabývá problematikou prožívání flow a intrinsické motivace u žáků základní umělecké školy (ZUŠ). Cílem výzkumu bylo zjistit, do jaké míry jsou žáci ZUŠ k hudbě vnitřně motivováni, do jaké míry prožívají při hře na hudební nástroj flow a s kterými psychologickými aspekty tento typ prožívání souvisí. Výzkumný soubor tvořili žáci hudebního oboru ZUŠ Trutnov ve věku 11-18 let (N = 108). Data byla získána pomocí tří dotazníků (Dotazník flow, Dotazník učitel a Dotazník motivace). První dva dotazníky byly vytvořeny pro účely této rigorózní práce, Dotazník motivace byl přeložen z anglické verze dotazníku SIMS (The Situational Motivation Scale). Výzkum prokázal, že žáci ZUŠ se domnívají, že zažívají flow relativně velmi často. U většiny sledovaných proměnných se potvrdila statisticky významná souvislost s flow, výsledky ale ukazují, že se jedná o méně těsné vztahy. Výjimkou byl vztah mezi flow a intrinsickou motivací, kde byla prokázána výraznější souvislost. Neprokázalo se, že by prožitek flow žáků ZUŠ souvisel s hrou v hudebních souborech, s rozsahem domácího cvičení, délkou hry na nástroj nebo pohlavím respondentů. Klíčová slova: flow; intrinsická motivace; hudební psychologie; hudební vzdělávání.
Hudebně didaktický a psychologický odkaz Františka Sedláka
Dolejšová, Petra ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Kodejška, Miloš (oponent)
NÁZEV: Hudebně didaktický a psychologický odkaz Františka Sedláka ANOTACE: Práce je věnována životu a dílu uznávaného pedagoga, hudebního teoretika, sbormistra a muzikanta Františka Sedláka. Práce si klade za cíl přinést informace o Sedlákově životě a zmapovat jeho publikační činnost v celé její šíři. Ve svých článcích, odborných studiích a dalších publikacích se František Sedlák věnuje především hudebnímu vývoji dítěte, hudebním schopnostem a dovednostem, hudební psychologii, problému nezpěvnosti dětí a didaktice hudební výchovy na prvním i druhém stupni základních škol. Zvláštní kapitola je věnována vzpomínkám kolegů na tohoto významného pedagoga a na přiloženém CD najdeme téměř kompletní soubor Sedlákových článků publikovaných v různých odborných časopisech a také několik fotografií z jeho života. KLÍČOVÁ SLOVA: František Sedlák, hudební vývoj dítěte, didaktika hudební výchovy na prvním a druhém stupni ZŠ, hudební psychologie, modernizace hudební výchovy, problém nezpěvnosti dětí, hudební schopnosti a dovednosti.
Terapeutické postupy s akustickým nebo komunikačním základem
Bečvářová, Jana ; Volín, Jan (vedoucí práce) ; Skarnitzl, Radek (oponent)
Cílem této práce bylo podat ucelený pohled na problematiku terapeutických možností zvuku se všemi jejich souvislostmi. Zvuk je zde popisován v rámci vzájemných vztahů několika disciplín. Nejprve je zvuk představen jako akustický a psychoakustický fenomén. Následuje popis sluchového ústrojí z fyziologického hlediska a v neposlední řadě poznatky oboru hudební psychologie (resp. psychologie zvuku). Těžištěm této práce je pak oddíl věnovaný léčebným a nápravným účinkům zvuku - hudební terapii. Na krátké uvedení do historického kontextu navazuje hlavní část s popisem a analýzou současné situace. Sledovány jsou různé podoby zvuku - hluk, hudba a zvuk řeči - ve svém pozitivním i negativním vlivu na psychické a fyzické zdraví člověka. Aktuální výzkum reprezentuje výběr relevantních studií (celkem 9), které jsou podrobeny kritice zejména s ohledem na kredibilitu a rigoróznost metodologického postupu. Tento aspekt je také vyhodnocen jako nezbytně nutný v budoucím zkoumání vlivu působení zvuku na lidskou psychiku a fyzické zdraví.
Psychologické aspekty prožívání flow u žáků Základní umělecké školy
Komárek, Tomáš ; Šírová, Eva (vedoucí práce) ; Gillernová, Ilona (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou prožívání flow a intrinsické motivace u žáků základní umělecké školy (ZUŠ). Cílem výzkumu bylo zjistit, do jaké míry jsou žáci ZUŠ k hudbě vnitřně motivováni, do jaké míry prožívají při hře na hudební nástroj flow a s kterými psychologickými aspekty tento typ prožívání souvisí. Výzkumný soubor tvořili žáci hudebního oboru ZUŠ Trutnov ve věku 11-18 let (N = 108). Data byla získána pomocí tří dotazníků (Dotazník flow, Dotazník učitel a Dotazník motivace). První dva dotazníky byly vytvořeny pro účely této diplomové práce, Dotazník motivace byl přeložen z anglické verze dotazníku SIMS (The Situational Motivation Scale). Výzkum prokázal, že žáci ZUŠ se domnívají, že zažívají flow relativně velmi často. U většiny sledovaných proměnných se potvrdila statisticky významná souvislost s flow, výsledky ale ukazují, že se jedná o méně těsné vztahy. Výjimkou byl vztah mezi flow a intrinsickou motivací, kde byla prokázána výraznější souvislost. Neprokázalo se, že by prožitek flow žáků ZUŠ souvisel s hrou v hudebních souborech, s rozsahem domácího cvičení, délkou hry na nástroj nebo pohlavím respondentů.
Psychologické aspekty hudby v životě člověka. Léčebný vliv hudby na psychickou a somatickou složku jedince
VRBOVÁ, Zuzana
Práce se zabývá léčebným vlivem hudby na psychickou a somatickou složku jedince v historickém i současném pohledu. Prolínají se zde roviny hudebně psychologické, muzikoterapieutické a alternativní, přičemž práce vychází ze západního konceptu pojetí hudby. Východiskem jsou poznatky z hudební psychologie o hudebním vnímání člověka a struktuře hudebního díla. Poznatků z muzikoterapie využívám v aplikování hudebních prvků na oblast psychické, somatické a duchovní roviny člověka. Nadstavbu tvoří alternativní náhledy na využití hudby v léčebném kontextu. Speciální prostor je věnován spojení hudby a mozku a vlivu hudby na rozvíjení kognitivní složky osobnosti člověka.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.